måndag 25 augusti 2014

Kan man strejka mot livet, sådär i största allmänhet?

I så fall känns det som att det är läge för det nu.
Det från början (när det var lugnt och fritt och inte så mycket barn) så entusiastiska förskoleklassbarnet klamrade sig fast vid mig när jag skulle lämna i morse.
"Jag vill inte va i skolan längre och jag vill inte att du ska gå!"
Nu sitter jag och lillebror hemma en liten stund eftersom jag börjar jobba sent men skolan börjar ju när den börjar så sovmorgonen uteblir ändå.
Den här veckan börjar dessutom trasslet, med kvällsmöten och tidiga stängningar både här och där och en Martin som ska på sova borta konferens.
Och lille Malte-boken ligger så snällt i en kartong i sovrummet och väntar tålmodigt. Jag vill inget hellre än kuska runt till bokhandlare med den eller fixa sagostunder på bibliotek eller skriva färdigt tredje manuset. Men det finns inte en sekund över till det.
Fy attans rabarber vad jag vill strejka idag. För jag vill inte, vill inte, vill inte det här. Stressa, tjafsa, krångla mig ur en klamrande famn med tagg i hjärtat och klump i magen.

4 kommentarer:

  1. Känner igen! Känner igen så mycket! Hoppas lämningen funkar bättre imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara jag då som får melt-downs ibland, skönt! Det blev bättre dagen efter som tur var. Sen blev det Vård av barn och sen blev det Vård av barn i kombination med Vård av mamma. Nya tag nästa vecka!

      Radera
  2. Usch, det är så himla jobbigt när tillvaron inte flyter på :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy attan! Det är då jag får flyktfantasier om att flytta ut till något billigt torp någonstans och odla egna morötter istället. Typ!

      Radera