måndag 24 februari 2014

Det är ju jättemärkligt faktiskt!

Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, kanske en musikslinga jag inte tänkte på att jag hörde från tv:n, kanske en regnbåge jag inte tänkte på att jag såg i någon tidning.
Hursomhelst så tänkte jag helt plötsligt på det.
Boktipset.
Det var mitt bästa program när jag var liten.
Det fanns liksom inget att inte älska med det. Det var ju det uppenbara förstås, att det handlade om böcker, och så var det ju den där soffan. Den regnbågsfärgade soffan med lustig form. En sån ville jag ha. Och i stort sett varje bok som den där skäggprydde mannen berättade om.
Så här står det om Boktipset på Wikipedia:

"Boktipset var ett TV program om litteratur för yngre publik som sändes i Sveriges Television 1976-1989. Varje program var cirka 3–5 minuter långt, utom i enskilda fall då bokens författare intervjuades och programlängden kunde uppgå till 15 minuter. Sammanlagt producerades omkring 200 avsnitt. Programmets sändningstider var sällan utannonserade i förväg. Programledaren Stefan Mählqvist satt i en regnbågsfärgad soffa i form av två sammanförda händer, och läste ett stycke ur den bok tittaren därmed blev tipsad om."
Och så tänker jag, vad märkligt det är att det inte finns något "TV program om litteratur för yngre publik" idag.
Nu när strålkastaren verkligen varit fokuserad på barns och ungas bristande läsintresse och så menar jag.



2 kommentarer:

  1. Lustigt! Vi pratade om Boktipset igårkväll och om hur den där soffan såldes på auktion i höstas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, missade jag den chansen alltså! ;-)

      Radera