onsdag 20 april 2016

Nytt skriv på g!

Idag var Agust inbjuden till sin förskola på pyjamasparty på vår lediga dag. Så jag har, efter lämning av barn samt handling, tre ensamma timmar i ett tomt och tyst hus. Helt och hållet till mitt eget förfogande. Valet blev ju inte så svårt. Fram med dator, kaffe och choklad fort som fadiken! Jag har inte börjat något nytt sedan Kakan-boken blev klar så det är verkligen på tiden.
Men så kom jag på en sak, jag har ju helt glömt att skryta om mitt och Kajsa Linds senaste projekt som ska bli bok hos Idus förlag under våren. Så kan vi ju inte ha det!
Det är ett manus som har legat till sig i datorn sedan första Malte-boken kom ut nästan. Kajsa gjorde en första skiss för längesedan på huvudrollsinnehavarna. Nu bestämde vi oss för att skicka manuset och skissen till förlaget och som tur var tyckte de om och vill göra bok av'et.
"Liv och Lo - Fallet med den sista chokladbollen" är arbetstiteln. Det är första delen i en tänkt serie om tvillingarna Liv och Lo som älskar farligheter och vill bli deckare. Så här ser goingarna ut:

Och under den här första timmen av egentid har jag lyckats äta upp all choklad, dricka upp kaffet samt bestämma titel och skriva första stycket på del två och tre om Liv och Lo. Aldrig skrivit på två manus parallellt förut, det blir spännande. Som vanligt är jag i den här fasen ytterst tveksam till att det kommer bli något komplett av det hela i slutänden. Men,men. Jag har ju haft fel på den punkten förr, så vi hoppas på det även denna gång!


1 kommentar: