söndag 18 januari 2015

Mitt bästa skrivtips

Jag har ju verkligen inte några epos precis i ryggsäcken och har kanske egentligen inga befogenheter att ge några tips överhuvudtaget. Men jag gör det ändå.
Håll i hatten för här kommer det:

Strunta i om det du skriver blir bajs, fortsätt ändå.

För mig är det just den här insikten som gjorde att jag gick ifrån att vara någon som tänkte väldigt mycket på att skriva barnboksmanus till någon som faktiskt gjorde det. Det och att få kläm på grundstrukturen.
Tidigare har jag alltid kommit av mig där, i självcensuren. Jag har haft en idé, börjat skriva, läst och känt att det jag skrivit är dåligt och därför slutat. Så gör jag inte längre. Nu har jag en idé, börjar skriva, läser och känner att det jag skrivit är dåligt...men kör på ändå! För det är så väldigt mycket mer görbart att bearbeta en dålig text än att sitta med ett tomt blad och tänka att varje mening som präntas ned måste vara perfekt.
Och det är ju väldans tur att jag kommit till den insikten nu när jag sitter här med första kapitlet i mitt nya skrivprojekt och känner att det är uruselt. Dags för kapitel två!

8 kommentarer:

  1. Bra tips! Det är så kul att följa din process med skrivandet, även om jag är dålig på att kommentera. Själv har jag anmält mig till en skrivkurs under våren för att återuppta mitt skrivande. Behöver lite piska & struktur för att komma igång tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej Sara! (hö hö hö!) Å vad spännande med skrivkurs, hoppas på att få höra lite om det! Jag är så jeeedra kravkänslig när det gäller skrivandet så jag vet inte om jag hade klarat av det, men är sjukt sugen samtidigt.

      Radera
    2. Hehe... Ja, ska försöka komma igång lite med bloggandet i och med skrivkursen har jag tänkt. Jag är ofta rätt bra på att prestera med deadline som hotar bakom kröken, därför anmälde jag mig. Får aldrig arslet ur vagnen numera annars, har jag tvingats inse. Ska bli spännande att se hur det blir.

      Radera
    3. Håller tummarna bloggandet!!!

      Radera
  2. Visst är det så, man måste skriva och tro på sig själv innan någon annan gör det!

    SvaraRadera
  3. Tror lilla H ser fram emot en ny kapitelbok att sätta tänderna i!! Kommer bli såååå bra! Fortsätt skriva du är bäst.

    SvaraRadera