söndag 5 oktober 2014

Hej igen!

"Nämen, hoppla, hoppla! Värst vad hon var flitig med inläggen nudå. Så ovanligt!" skulle man kunna tänka nu.
Mm. Det är bara för att jag egentligen skriver. Manus alltså.
Martin har åkt iväg med Ebbe på kalas på en gård en bit utanför stan och Agust leker med en av kusingrannarna och har absolut noll och inget behov av min uppmärksamhet just nu.
Och så ser min skrivtid oftast ut. Sporadiska stunder som uppstår i det som är mitt ganska röriga småbarnsliv. Då tar jag datorn i knät och sätter mig i soffan, gärna med tv:n påslagen.
När jag skriver bilderboksmanus börjar jag med en "genomskrivning". Jag öppnar ett dokument, skriver rubrikerna som rätt och slätt lyder "Uppslag 1", "Uppslag 2" osv hela vägen till "Uppslag 12". Och sedan skriver jag på och försöker att inte haka upp mig för mycket på formuleringar, utan försöker bara få upp stommen i berättelsen. När det är gjort börjar jag om från början och finputsar, om och om och om igen, tills jag känner mig hyfsat nöjd.
Ett sådant "genomskrivet" manus har jag på tredje delen i Malte-serien, "Malte Modig och arga tanten". Det har jag kört en finputsningsrunda på, men det behöver många till innan det känns färdigt.
Nu låter jag det vila lite, så att jag kan titta på det med fräscha ögon om ett tag.
Istället håller jag på med det nya manuset som jag också tänker mig ska bli en serie. Jag har skrivit mig fram till uppslag 9 och nu måste jag klura lite innan jag kan skriva vidare. Antar jag, eftersom jag hela tiden glider iväg på tangenterna och klickar in mig här och lite hit och lite dit på internättet.
Jag har funderat mycket på det där, hur det hade varit att ha en längre period vikt för bara skriv, hur jag hade hanterat det. Jag tänker mig att det skulle vara fantastiskt, men lite kan jag också tänka mig att det hade känts så ovant att skriva på det viset att jag hade blivit helt blockerad.
Hursomhelst står det överst på min drömlista just nu, chansen att ta reda på det någon gång!
Nä, nog prokrastinerat, nu ska jag klicka mig tillbaks till manuset! Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar