söndag 28 december 2014

Lite liv och lite skriv!

Vi är hemma igen och har haft en riktigt skön slappardag. Lite sälsskapsspel, lite ritande, lite snaskande. Och jag har börjat på mitt första lite längre barnboksmanus!
Eller ja, börjat och börjat, det är kanske egentligen att ta i. Jag har öppnat ett dokument, skrivit in Kapitel 1 till och med Kapitel 10, och börjat fylla på med vad varje kapitel ska innehålla. Jag fick en skrivbok av Martin i julklapp och jag har skrivit upp lite scener som eventuellt ska plockas in. Det låter inte så märkvärdigt. Eller inte alls märkvärdigt ju. Men det känns stort för mig. Det svåraste är alltid att komma igång tycker jag. Det där tomma dokumentet. När man väl har strukturen och grundstolparna i storyn så känns det genast mycket mer överkomligt, liksom görbart. Då kan man ta små, små steg i taget sedan, lägga 1000-bitars pusslet, bit för bit och förhoppningsvis blir det en helhet tillslut.
Fast den här gången snackar vi kanske mer 10 000-bitars pussel och jag har ingen aning om ifall jag klarar av det. Det känns tveksamt faktiskt. Gulp! Tveksamt, men spännande!

3 kommentarer:

  1. Du är så cool som skriver en massa böcker! Heja! Ska köpa Malte modig till mig unge när hen kommit :)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande! Det kommer alldeles säkert att gå bra!

    SvaraRadera